Dziedzictwo obok mnie. Gminne Cuda Regionu. Edycja II.
Współczesna społeczność lokalna przeżywa od lat 90. XX w. głębokie zmiany. Kiedyś bardziej jednorodna ekonomicznie i kulturowo, żyła w stabilniejszym, zintegrowanym systemie społecznym. Dziś – fragmentaryzowana i poddana presji procesów globalizacji – coraz częściej nie potrafi odnaleźć cech i wartości, które by ją trwale łączyły. Trzeba jasno stwierdzić, że nie ma gminy, która nie posiadałaby na swoim obszarze dziedzictwa. Zależnie od gminy i jej losów, dziedzictwo może być w lepszym lub gorszym stanie, bardziej lub mniej uświadomione, ale każda gmina ma swoją przyrodę, tradycję, kulturę, historię i ich świadectwa na swoim terenie. Niniejsze zadanie łączy w sobie zwiększenie zaangażowania obywateli w życie publiczne przez zainicjowanie, poprawę i modelowanie samoorganizacji społecznej, z podtrzymywaniem i upowszechnianiem tradycji narodowej, pielęgnowaniem polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
Małe i duże podróże po Europie - poznajemy wybrane kraje UE.
Wychowanie przedszkolne to jeden z ważniejszych szczebli edukacji w Polsce. Działania podejmowane właśnie w tym okresie wpływają na całe przyszłe życie dziecka, rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny. To przedszkola rozbudzają pierwsze zainteresowania dziecka, dają szansę na rozwinięcie personalnych cech charakteru i osobowości, poznanie norm i zasad obyczajowych. Dlatego – wprowadzenie najmłodszych w świat wartości i idei UE – odgrywa tak ważną rolę w kształtowaniu ich świadomości obywatelskiej. Polska jest członkiem Unii Europejskiej, zatem konieczne jest przybliżenie dzieciom wiedzy o krajach wspólnoty europejskiej. Bardzo ważną rzeczą w edukacji dzieci jest wychowanie ich w świadomości, że nie jesteśmy sami na świecie, że obok nas żyją ludzie innych narodowości, odmiennych kultur i religii. Naszą rolą jest zatem przybliżyć i rozszerzyć zagadnienia związane z tym tematem i uczynić to w sposób adekwatny do wieku dzieci.
Prace w drewnie - cykl warsztatów stolarskich dla młodzieży.
Projekt “Prace w drewnie – cykl warsztatów stolarskich dla młodzieży” zakłada realizację w latach 2024-2025 warsztatów stolarskich dla warszawskiej młodzieży w wieku 14-18 lat. Cykl projektowy obejmie 10 śr. 2 godzinnych warsztatów zawierających w sobie część teoretyczną i praktyczną. Każdy z uczestników będzie miał własne stanowisko pracy wraz z kompletem niezbędnych materiałów i narzędzi. Wszystkie prace będą prowadzone pod czujnym nadzorem grupy instruktorów.
Wartości dziedzictwa archeologicznego z perspektywy lokalnych społeczności
Projekt zakłada przeprowadzenie szeroko zakrojonych, interdyscyplinarnych badań, które po raz pierwszy w polskiej archeologii tak kompleksowo podejdą do tego tematu. Dzięki nowatorskiej metodologii, opartej na jakościowych i ilościowych metodach badań społecznych, przeanalizujemy wybrane i reprezentatywne przykłady, aby odkryć, jakie wartości kryje w sobie dziedzictwo archeologiczne i związane z nim inicjatywy, oraz jak mogą one wpływać na życie lokalnych społeczności i różnych grup odbiorców – nie tylko na poziomie lokalnym, ale także ogólnokrajowym. Opracujemy również dedykowaną metodologię badawczą, która umożliwi systematyczne i wszechstronne badanie wartości dziedzictwa archeologicznego w przyszłości.
Kompetencje techniczne - siła przyszłości młodych warszawiaków! EDYCJA 3.0
“Kompetencje techniczne (…)! EDYCJA 3.0” to kolejna, dedykowana uczniom warszawskich szkół ponadpodstawowych propozycja projektowa Fundacji Hereditas, za pośrednictwem której, wchodzący w dorosłość stołeczni uczniowie i uczennice mają szansę budowania oraz kształtowania tzw. “kompetencji twardych”, tj. umiejętności z pogranicza inżynierii, technologii, elektroniki, automatyki czy informatyki – rozwijających w sposób praktyczny warsztat posiadanych zdolności i pasji; kreujących nawyki logicznego myślenia i tworzenia a następnie wdrażania innowacyjnych rozwiązań w różnorodnych sferach życia. Odpowiednio zaplanowane działania projektowe oraz zakres wzajemnie uzupełniających się zagadnień tematycznych, profilują projekt jako elitarne narzędzie wspierania młodzieży we wszechstronnym rozwoju uzdolnień manualnych i intelektualnych.
W krótkich spodenkach po Warszawie. Vol. 9.
Dziewiąta edycja realizowanego od 2013 r. zadania to kontynuacja wypracowanej na drodze kilkuletnich doświadczeń tradycji prowadzenia kreatywnych, kierowanych do młodego odbiorcy aktywności edukacyjnych z dostosowaniem form i metod prowadzenia warsztatów do aktualnych predyspozycji i wymagań młodego odbiorcy.
Wolę pójść na Wolę - Wola niezła sztuka
Tegoroczna edycja projektu “Wolę pójść na Wolę …” skupia się na sztuce, która jest przedstawiana
na Woli wielowymiarowo. Ponadto w ramach niniejszej oferty, wzorem poprzedniej edycji
Fundacja Hereditas wprowadzi element mający na celu jeszcze większe pobudzenie aktywności
społecznej i kulturalnej oraz integrację mieszkańców. Będzie to cykl koncertów oraz spotkań z
tańcem w kręgu. Takie działania stały się symbolem równości wszystkich ludzi i kultur oraz jedności
życia we wszystkich jego przejawach. Bycie w grupie, prosty, naturalny ruch, różnorodność melodii i
rytmów łączy radość życia z wrażliwością i zrozumieniem – siebie i innych.
Kompetencje techniczne - siła przyszłości młodych warszawiaków! EDYCJA 2.0
“Kompetencje techniczne (…)! EDYCJA 2.0” to kolejna, dedykowana uczniom warszawskich szkół ponadpodstawowych propozycja projektowa Fundacji Hereditas, za pośrednictwem której, wchodzący w dorosłość stołeczni uczniowie i uczennice mają szansę budowania oraz kształtowania tzw. “kompetencji twardych”, tj. umiejętności z pogranicza inżynierii, technologii, elektroniki, automatyki czy informatyki – rozwijających w sposób praktyczny warsztat posiadanych zdolności i pasji; kreujących nawyki logicznego myślenia i tworzenia a następnie wdrażania innowacyjnych rozwiązań w różnorodnych sferach życia. Odpowiednio zaplanowane działania projektowe oraz zakres wzajemnie uzupełniających się zagadnień tematycznych, profilują projekt jako elitarne narzędzie wspierania młodzieży we wszechstronnym rozwoju uzdolnień manualnych i intelektualnych.
Dojrzały, aktywny... i z pasją - cykl wydarzeń dla seniorów.
“Dojrzały, aktywny… i z pasją – cykl wydarzeń dla seniorów” to projekt wyrosły z potrzeby budowania w społeczeństwie zamieszkującym miasto stołeczne Warszawa – seniorów – samoświadomości i postaw pełniejszego korzystania z potencjału społeczno – zawodowego osób starszych. To przedsięwzięcie w wyniku którego starsi odbiorcy zadania otrzymają gotowe do wykorzystania narzędzia – pomocne w pełnieniu różnorodnych ról w życiu publicznym i społecznym. Strategicznym celem realizacji zadania jest wzrost aktywności społecznej warszawskich seniorów poprzez zwiększenie ich udziału w aktywnych formach spędzania wolnego czasu, wspierania seniorów mniej samodzielnych i ich otoczenia oraz zwiększenie zainteresowania i zaangażowania osób starszych w obszarze rynku pracy. Ponadto realizacja projektu przyczyni się do poprawy jakości i poziomu życia osób starszych, w tym stworzenie nowych warunków dla integracji wewnątrzpokoleniowej poprzez organizację cyklu warsztatów edukacyjnych o charakterze kulturalnym, aktywizacyjnym i twórczym.
Poradnik dobrych praktyk architektonicznych - Ochota
Zaplanowany do wydania w 2024 r. “Poradnik dobrych praktyk architektonicznych – Ochota” jest kolejnym tomem z serii poradników przybliżających typologię architektury, dobre i złe praktyki architektoniczne, wytyczne w zakresie prawidłowej konserwacji i użytkowania obiektów historycznych, remontów konserwatorskich, finansowania prac konserwatorskich i prac budowlanych obiektów zlokalizowanych na terenie różnych dzielnic i obszarów Warszawy. Książka dodatkowo ma służyć pogłębieniu wiedzy mieszkańców i mieszkanek Warszawy, a w szczególności Ochoty, w zakresie dziedzictwa tego fragmentu stolicy i konieczności jego ochrony, ukazaniu atrakcyjności i wartości tego dziedzictwa, rozwijaniu zainteresowań współczesnych warszawiaków i warszawianek w oparciu o to dziedzictwo.
Kamienica ul. Filtrowa 69, fot. Mariusz Majewski
Poradnik dobrych praktyk architektonicznych. Warszawskie kamienice przełomu XIX i XX w.
“Poradnik dobrych praktyk architektonicznych. Warszawskie kamienice przełomu XIX i XX w.”, zaplanowany do wydania w 2024 r., jest kolejnym tomem z serii poradników przybliżających typologię architektury, dobre i złe praktyki architektoniczne, wytyczne w zakresie prawidłowej konserwacji i użytkowania obiektów historycznych, remontów konserwatorskich, finansowania prac konserwatorskich i prac budowlanych kamienic zlokalizowanych w różnych dzielnicach i rejonach Warszawy. Teren objęty publikacją rozumiemy przy tym jako dzielnice lewo- i prawobrzeżne, w tym przede wszystkim obszary Śródmieścia Południowego, Śródmieścia Północnego, Woli, Ochoty, Mokotowa, Żoliborza, Pragi-Południe i Pragi-Północ. Książka dodatkowo ma służyć pogłębieniu wiedzy mieszkańców i mieszkanek Warszawy w zakresie tego fragmentu dziedzictwa stolicy i konieczności jego ochrony, ukazaniu atrakcyjności i wartości kamienic, rozwijaniu zainteresowań współczesnych warszawiaków i warszawianek w oparciu o to dziedzictwo.
Kamienica ul. Widok 18, fot. Wojciech Kmieć
Studeo et Conservo - varsavianistyczne warsztaty konserwatorskie dla dzieci i młodzieży. XVIII edycja (młodzieżowa)
Trwa kolejna, już XVIII, edycja projektu STUDEO ET CONSERVO (do czerwca 2024) dla starszych dzieci i młodzieży. To jeden z ulubionych projektów zarówno naszych odbiorców, jak i nas samych, czyli organizatorów! To zarazem jeden z najstarszych naszych projektów, jego pierwsza edycja została przeprowadzona w 2007 r. Zapraszamy do udziału. Zabytki czekają!
Akademia Opiekunów Dziedzictwa V
Trwa projekt pt. „AKADEMIA OPIEKUNÓW DZIEDZICTWA V edycja”! Celem projektu jest zwiększanie społecznego zaangażowania i włączanie wolontariuszy w rozpoznawanie zasobów dziedzictwa kulturowego oraz w system opieki nad dziedzictwem – w przypadku niniejszego projektu będzie to ponownie, jak w poprzednich edycjach, inwentaryzacja detalu architektonicznego obiektów z lat ok. 1850-1939 w Warszawie.
Studeo et Conservo 2024 XIX edycja
Trwa kolejna – już XIX – edycja projektu STUDEO ET CONSERVO! Celem głównym zadania (1.03.2024-31.12.2024) jest poszerzanie i popularyzacja wiedzy o dobrach kultury i dziedzictwie kulturowym Warszawy oraz ochrona tego dziedzictwa. W tegorocznej edycji projektu – podobnie jak w ubiegłym roku – dotyczy to będzie w szczególności detalu architektonicznego zabytkowej tkanki stolicy, który od kilku lat znajduje się w obszarze szczególnych zainteresowań Fundacji Hereditas.